{ background: #f8fafc url(http://tinyurl.com/chq5lr) center no-repeat; background-position: 15px 50%; /* x-pos y-pos */ text-align: left; padding: 5px 20px 5px 45px; border-top: 2px solid #b5d4fe; border-bottom: 2px solid #b5d4fe; }

coretan dariku..

kesimpulannya....jadilah diri sendiri....
Nurul Atiqah bt Mohamad
keboringan melanda...ape yg ptot dibuat???umm...pe lg...bt la kek...ngeh3...=p..sllu je bt chocolate cake...dh boring lak rasa....kali nih bt prune cake lak..hehehe....resepi nih aku bljr dari kazen aku...maceh akak...hehehe....tmbh satu lg koleksi cake...ngeh3...=p
ok..mula2...sediakan bahan2 nak bt kek nih...nih sukatan tuk 1adunan la...1adunan leh bt tuk 2bekas..hehehe

1. butter dlm 250g a.k.a 1butter cup...
2. 3 cawan kecik gula...
3. 2 sudu kecik essence vanilla
4. 2 sudu besar coco powder
5. 4 cawan prune
6. 4bijik telur
7. 4 cawan tepung yg siap diayak


ok...jom kter mulakan....mula2 sekali...



gaulkan butter ngn gula...kalu korg rajin guna la tgn..
kalo mls guna mesin..hahaha...pastikan gula ngn butter sebati ye..
smpai dh kaler putih2 sket...

then..masukkan coco powder dlm adunan...kacau2 smpai sebati..

masukkan essence vanilla...coz nak bg bau..n rasa sket..hehe..

then..pecahkan telur...asing yg kuning ngn putih...due2 guna.balance2..yeah!!
syok tol tym nak pisahkan telur nih..hehe

nih die...masukkan 4bijik ye...then kacau lg smpai sebati...

then telur putih yg diasingkan td...korg putar dlm mesin..
nmpk cm snow je..hehehe...
korg putarkan dlm mesin smpai kalu korg terbalikkan
bekas tu..xtumpah..xcayer ke??korg try la..

sambil2 korg duk gaul2 tu..korg g rebus prune...agak2 dlm 4cawan..
then lps rebus...amk isi prune n air rebusan dlm secawan...
lenyek2 smpai jd kecik2..

then...masukkan buah prune dlm adunan...gaul lg smpai sebati...

hah!!cmnih la jd nanti...ngeh3..=p

then...masukkan putih telur yg korg putar td dlm adunan...
tp bila masukkan putih telur nih...
xleh gaul lama2 sgt...coz nanti kek xbape jadi..
gaulkan juz bg sebati je..skejap je tau!!

lastly..masukkan tepung....n nih pun jgn gaulkan lama2..
coz nanti kek jd bantat a.k.a mampat..huhu..
ntahla...ye kot istilah tu..hehe..=p

yeah!!!sket je lg step..dah nak siap...masukkan adunan dlm bekas
tuk di masukkan dlm oven..

hah!!smpat lg aku bt smpai 4bekas...hehe
tp sape yg nak abeskan??ngeh3...=p
bg org jela...hehe

yeah!!masuk dlm oven..get ready tuk dibakar..
bakar dlm 180*C..dlm masa 45minit..
tp depends kat besar ner oven..
kalo oven kecik...krgkan la tmprature 2..
agak2 korg la...dlm 140 ke...135 ke...

yeah!!dh siap...ready tuk dibaham!!haha...





*selamat mencuba kawan2...=p
*azam...sori..resepi2 dlm buku resepi ko bg aku tym buzday aritu...aku xtry lg...nanti ea aku bt yg dlm tu lak..hehe...maceh..=p



categories edit post
11 Responses
  1. amin Says:

    salam blogger,
    sedap jugak ni...


  2. hehehe...maceh...yup...try la...=p


  3. azam baizen Says:

    biler nk wat resepi dlm buku yg aku adiah kat ko 2??hehe


  4. hahhaa...rileks ar zam...byk masa lg...buku 2 pn aku dh bwak lik umah...sng sket aku nak tgk bt rujukan..hahaha...
    tp mau gemuk aku..kalo sllu bt..yela..sume coklat kan..hehe


  5. azam baizen Says:

    ko dah wat takyah ko makan kasi aku makan sorg sudeyh..haha


  6. ek eleh....hehehe..tgk ar cmne t...kalo rajin..ak bg ar...hahahaha....=p


  7. azam baizen Says:

    rajin tak rajin
    aku nk gak!
    hehe


  8. . Says:

    bestnyer bila pandai memasak..^_^


  9. to=azam

    hahaha..yola azam oi...tgk ar cmne t..hahaha...

    to= ruqaiyah

    hehe..maceh..xdela...bese2 jela...pmpn kena pndai msk..bonus 2 kalo leh msk..hehehe..


  10. azam baizen Says:

    eiy jwpn yg sama jew..tak nk wat la 2..takpe2..


  11. hahaha..yola..ak sure akn bt...
    tp xtau lg bila..ikut mud..haha...
    dun woli ar...blsn die...mcd satu..haha..orait??=p